Utazik? A WHO javaslatai a külföldi nyaralás veszélyeivel kapcsolatban (x)

event 2018-07-05 | Frissítve: 2018-07-14

Külföldre utazni menő és ma már elég gyakori dolog, sokan akár alaposabb tervezés nélkül, a reptéren járatot választva futnak (illetve repülnek) neki az ismeretlennek.

(A cikk szerzője: Biogaia.hu. Az írás a tudományos tényeken alapul - dr. Novák Hunor)

Hirdetés

Családos emberként azonban alaposabb felkészüléssel vágunk neki egy ilyen útnak, és fejtörést sem csak a bőrönd méretei vagy a becsomagolnivaló plüssállatok mennyisége okoz. Nyilván az utazóktól és az úti céltól is függ, mekkora kockázatot jelent a külföldi nyaralás az egészségre. Váratlan és jól érzékelhető változásokat tapasztalhatunk a magasságban, a páratartalomban, a mikróbákban és a hőmérsékletben, de komoly egészségügyi kockázatok merülhetnek fel ott is, ahol a szállás minősége, higiéniája és szennyvízkezelése nem megfelelő, az egészségügyi szolgáltatások nem fejlettek, és a tiszta víz nem áll rendelkezésre.

Az Egészségügyi Világszervezet hasznos ajánlásokat fogalmazott meg az utazók számára, melyek eredetiben itt, magyarul pedig alább olvashatóak.

Első lépésként, még utazás előtt egyeztessünk a háziorvosunkkal és a házi gyermekorvosunkkal az úti célunkon előforduló betegségekről, a szükséges vakcinákról és megelőző intézkedésekről. Ugyanilyen fontos, hogy

készítsük össze az úti patinkánkat, amelynek feltétlenül legyen része egy orális rehidráló készítmény (hányás, hasmenés esetére),

illetve minden olyan egyéb készítmény és gyógyszer, amelyre szükségünk lehet.

 

 

Íme 5 fontos tanács a WHO -tól, hogy a nyaralás gondtalan legyen!

 

1) Tartsuk tisztán

Mossunk kezet gyakran – és minden alkalommal, mielőtt főzünk vagy eszünk. A veszélyes mikroorganizmusok széles körben megtalálhatóak a talajban, a vízben, az állatokban és az emberekben egyaránt, érintéssel terjedhetnek, és így átkerülhetnek az ételre is. Gondoljunk erre, amikor élelmiszert vásárolunk, és nyers ételt vagy különösen nyers húst veszünk a kezünkbe. Mindig mossunk kezet utána! Az üzletekben, a piacokon gyakran találkozunk élő állatokkal is, amelyek további betegségeket, például madárinfluenzát terjeszthetnek. Ezért lehetőleg kerüljük a közvetlen kapcsolatot ezekkel az állatokkal.

 

2) Válasszuk szét a nyers és a kész ételeket

Amikor utcai ételspecialisták vagy szállodák, éttermek büféjében vásárolunk, győződjünk meg arról, hogy a kész étel nem érintkezik olyan nyers élelmiszerekkel, amelyek beszennyezhetik. Kerüljük a nyers ételeket, kivéve az olyan gyümölcsöket, zöldségeket, amelyeket meg tudunk hámozni vagy ki tudunk bontani a héjából. A nyers vagy félig főtt tojást tartalmazó fogások, mint akár a házilag készített majonéz, néhány szósz- és édességfajta (pl. mousse), is veszélyesek lehetnek. A nyers ételek közvetlen érintkezéssel átadhatják a bennük lévő, akár veszélyes mikroorganizmusokat a kész ételeknek. Így az egyébként biztonságos, főtt vagy sült ételekbe visszakerülhetnek a kórokozó baktériumok.

 

3) Az ételt alaposan meg kell főzni

Győződjünk meg arról, hogy az ételünk alaposan átfőtt vagy átsült, és forrón gőzölög-e. Különösen érdemes elkerülni a tenger gyümölcseit; az olyan baromfihúst, amely még vörös vagy a hús leve rózsaszín; illetve a közepesen vagy kevéssé átsütött darált húsokat, hamburgerpogácsákat („rare-done”), amelyek mind ártalmas baktériumokat tartalmazhatnak. Megfelelően átfőzve vagy átsütve a veszélyes mikroorganizmusok elpusztulnak, így ez a leghatékonyabb módja annak, hogy az ételünk biztonságos legyen. Vagyis a legfontosabb: amit a tányérra teszünk, az legyen rendesen átfőzve és átsütve, minden falat hőfoka érje el a 70 Celsius fokot.

 

4) Tartsuk az ételt megfelelő hőmérsékleten

A táplálék-eredetű betegségek másik fő forrása, ha a kész ételt szobahőmérsékleten tároljuk órákon át. Ezért kerüljük az olyan ételeket a büfékben, piacokon, éttermekben vagy utcai árusoknál, amelyeket nem forrón vagy hűtve / jégágyon tartanak. A mikroorganizmusok szobahőmérsékleten nagyon gyorsan elszaporodnak. Ha viszont az ételt hűtve vagy jégágyon (5 Celsius fok alatt), illetve forrón (60 Celsius fok felett) tároljuk, a mikroorganizmusok terjedése lassul vagy teljesen le is áll.

 

5) Igyunk és együnk megbízható forrásból

Előfordulhat, hogy a fagylalt, az ivóvíz, a jégkocka vagy a nyers tej veszélyes mikroorgranizmusokat vagy vegyi anyagokat tartalmaz, ha az alapanyagok, amelyekből készítik, is szennyezettek. Ha ennek akár a lehetősége is felmerül, inkább kerüljük ezeket. Minden zöldséget és gyümölcsöt hámozzunk meg, mielőtt nyersen elfogyasztjuk. Ne válasszunk olyat, amely külseje sérült, mert mérgező anyagok keletkezhetnek a sérült és penészes ételféléken. A zöld levelű zöldségfélék (mint például a zöld saláták) is tartalmazhatnak veszélyes mikroorganizmusokat, amelyeket nehéz eltávolítani. Ha kétségek merülnek fel az ilyen zöldségek higiéniáját illetően, inkább kerüljük el ezeket. Ha van rá lehetőség, ivóvíznek inkább palackozott vizet válasszunk, de mindig ellenőrizzük a pecsétjét, a zárását. Ha az ivóvíz biztonságossága nem garantált, forraljuk fel, így elpusztítjuk az összes benne lévő, veszélyes mikroorganizmust. Ha a forralás nem megoldható, érdemes megfontolni a mikropórusos szűrést és fertőtlenítő szerek, például jódtabletták, használatát. A palackozott vagy bármilyen módon csomagolt italok általában biztonsággal fogyaszthatóak.

 

 

Mit javasol a WHO, ha mégis hasmenést kapnánk?

A legtöbb hasmenéses panasz magától és pár nap alatt megszűnik. A hasmenést kísérheti hányinger, hányás és/vagy láz is. A legfontosabb, hogy a kiszáradást megelőzzük. Mindig gondoskodjunk megfelelő mennyiségű folyadék elfogyasztásáról, különösen nagy melegben. A gyermekek esetében mindezt kezeljük kiemelt figyelemmel! Ha a kicsi nyugtalan vagy ingerlékeny, vagy erős szomjúság jeleit látjuk rajta, vagy a szemei besüllyedtek, vagy a bőre kiszárad és veszít a rugalmasságából –már a kiszáradás tüneteit mutatja, és azonnal orvoshoz kell fordulni vele. 

Amennyiben a székelés igen gyakori, folyós vagy vért is tartalmaz, vagy a hasmenés három napnál tovább tart, szintén orvoshoz kell fordulni

Amint észleljük a hasmenés tüneteit, igyunk több folyadékot: orális rehidráló folyadékot; forralt, kezelt vagy palackozott vizet; gyenge teát, leveseket vagy más, biztonságos folyadékot. Kerüljünk minden olyan italfélét, amelyek még több vizet vonnának el a szervezetből, ilyen a kávé, a túlédesített italok, néhány gyógyteaféle és az alkohol.

 Ha nincs kéznél ORS, keverjünk 6 teáskanál cukrot és egy csapott teáskanál sót egy liter tiszta vízbe („a könnyek íze”).

(Szponzorált tartalom - Biogaia.hu)

 

Forrás: WHO, eredeti anyag itt. 

Kép:(c) djedzura / 123RF Stock fotó